MECHANICZNE BLIŻEJ NIEBA

Zakłady Mechaniczne Tarnów zostały  setnym członkiem Stowarzyszenia Dolina Lotnicza. Decyzja jest związana z planowanym udziałem firmy w programie pozyskania śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia dla polskiej armii.  Wieloletni plan modernizacji technicznej wojska zakłada, że dostanie ono 70 nowych śmigłowców. Na początek resort obrony zamierza kupić maszyny wsparcia i zabezpieczenia.

Pierwszy zbudowany całkowicie przez polskich konstruktorów śmigłowiec tego typu to Głuszec, zawierający uzbrojenie opracowane i produkowane w Tarnowie. Zdalnie sterowany karabin maszynowy kal. 12, 7 mm został zaadaptowany specjalnie dla tej maszyny w Ośrodku Badawczo Rozwojowym w Tarnowie, będącym obecnie częścią Zakładów Mechanicznych. Szeroki zakres położenia w zakresie kątów oraz współpraca z systemem kierowania ogniem i odpowiednia szybkość naprowadzania pozwalają na ostrzał na odległość do 2000 m. Zarząd tarnowskiego przedsiębiorstwa rozmawia obecnie z potencjalnymi wykonawcami  realizacji rządowego programu zakupu śmigłowców o dopasowaniu stanowiska podkadłubowego oraz o przygotowaniach do adaptacji karabinów na uzbrojenie pokładowe. Chodzi między innymi o firmy Sikorsky i PZL Mielec. Wybór wykonawcy w rządowym programie  modernizacji przewidywany jest na przyszły rok,  a pierwsze śmigłowce wojsko ma dostać w 2020 roku. Nowe maszyny będę kosztować osiem miliardów złotych.

Głównym celem Doliny Lotniczej jest przekształcenie Polski południowo-wschodniej w jeden z wiodących w Europie regionów, dostarczający produkty i usługi dla przemysłu lotniczego. Dotychczas tarnowskie Zakłady Mechaniczne  współpracowały z dziewięcioma członkami tego stowarzyszenia,  między innymi z :  Siemensem, PZL Mielec Sp. z o.o. czy WZK „PZL-Rzeszów” S.A. Te dwie ostatnie spółki znalazły się w grupie firm, które rekomendowały wpisanie tarnowskiego przedsiębiorstwa na listę członków Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego.  Działająca od 2003 roku Dolina Lotnicza ma także służyć  rozwijaniu łańcucha dostawców oraz wspieraniu badań.  Tegoroczne plany ZMT w zakresie zwiększania zatrudnienia w pionie badawczo-rozwojowym były  jednym z argumentów dla przynależności  do stowarzyszenia.

Zakłady Mechaniczne w Tarnowie są firmą o blisko stuletniej tradycji , a od ponad pięćdziesięciu lat zajmują się produkcją wyrobów przemysłu obronnego. Przedsiębiorstwo ma szerokie kompetencje na tym rynku. Prócz uzbrojenia śmigłowców opracowuje też przeciwlotniczy system rakietowo-artyleryjski.  Trwa proces włączania firmy do dywizji Bumar Ląd, specjalizującej się w produkcji sprzętu pancernego i wozów zabezpieczenia technicznego.  – W związku z tym, że bezpieczeństwo klientów jest naszą misją  decyzja podkreślająca kompetencje w zakresie przemysłu lotniczego jest istotna nie tylko dla tarnowskiej firmy, ale także dla całej dywizji – mówi Andrzej Szortyka, prezes Bumaru Łabędy i gliwickiego OBRUM-u, współtworzących dywizje